5.5.-3.6. 2022
„Oh my God, she got the power
Well, look at her, she got the power“
„Oh my God, she got the power / Well, look at her, she got the power“ predstavuje debutový kurátorský projekt výtvarníka Andreja Dúbravského. Názov výstavy je odvodený od textu piesne Mother’s Daughter od americkej speváčky Miley Cyrus, ktorá je akousi nedávnou (2019) hymnou silných žien. Aktívneho používateľa sociálnych sietí Dúbravského zaujali instagramové prezentácie najmladšej generácie (ešte študujúcich) maliarok a maliarov. Jeho projekt si kladie otázku, čo sa stane s umením, keď sa zvesí z instagramového feedu a zavesí do kamennej galérie. Ustojí to?
Výber autoriek a autora na túto výstavu nie je náhodný. Anna Mária Beňová, Dajana Hroššová, Paula Gogola a Juraj Černák z „našej“ výstavy, tvoriaci v turbulentnom období striedania vĺn pandémie, fake news a v posledných dvoch mesiacoch aj všadeprítomných záberov z vojny, vo svojej tvorbe prezentujú svoj vlastný osobný príbeh, (nielen) vlastnú telesnosť a sexualitu a možno aj spiritualitu a rodinné traumy.
Mira Haberernová Trančíková – slovenská umelecká ikona najmä 60. a 70. rokov, neskôr režimom zakázaná, nie je na tejto výstave ani náhodou len akousi čestnou hostkou, jej diela znovuobjavuje mladá generácia umelcov a divákov. V jej maliarskych asamblážach je očividná intenzívna telesnosť. Prítomnosť Haberernovej diel na výstave otvára priestor otázkam, ktoré súvisia s identitou ženy umelkyne najmä v slovenskom kontexte v období predtým, ako bol feminizmus „trendy“ na sociálnych sieťach, a dokonca dávno pred vznikom sociálnych sietí a internetu samotného…
Vďaka Instagramu popri maľbách na profiloch „našich“ umelkýň a umelca zrazu vidíme aj (sexy) „selfíčka“. Dúbravský si zároveň kladie otázku „Čo prináša tento obsah do diskurzu súčasného umenia? Prečo by sa mladé umelkyne chceli prezentovať ako (sexy) objekty? Je to narcizmus? Je to feminizmus? Je to móda alebo je to odvaha? Alebo je to pasca na elitárskeho milovníka umenia – malomeštiaka, ktorý má svoje predstavy o tom, ako by sa mala mladá „seriózna“ umelkyňa prezentovať? Odpútava tento obsah našu pozornosť od samotných malieb alebo, naopak, pozornosť diváka k ich maľbám priťahuje?
Všetky tieto otázky vám položí a možno aj zodpovie výstava, ktorá sa vo White & Weiss Gallery otvára 4. mája.
2019, olej na plátne, 100 x 70 cm 2019, oil on canvas, 100 x 70 cm
2022, olej na plátne, 140 x 100 cm
2022, oil on canvas, 140 x 100 cm
oil on canvas
2021, olej na plátne, 40 x 32 cm
2021, oil on canvas, 40 x 32 cm
2021, akryl a olej na plátne, 150 x 120 cm
2021, acryl and oil on canvas, 150 x 120 cm
2022, akryl na plátne, 80 x 90 cm
2022, acryl on canvas, 80 x 90 cm
2022, akryl na plátne, 170 x 100 cm
2022, acryl on canvas, 170 x 100 cm
2022, akryl na plátne, 140 x 70 cm
2022, acryl on canvas, 140 x 70 cm
2019, akryl na plátne, 24 x 30 cm
2019, acryl on canvas, 24 x 30 cm
2022, kombinovaná technika na plátne, 100 x 90 cm
2022, combined technique on canvas, 100 x 90 cm
2022, kombinovaná technika na plátne, 150 x 215 cm
2022, combined technique on canvas, 150 x 215 cm
2021, olej na plátne, 120 x 180 cm
2021, oil on canvas, 120 x 180 cm
2021, olej na plátne, 70 x 50 cm
2021, oil on canvas, 70 x 50 cm
2021, olej na plátne, 80 x 60 cm
2021, oil on canvas, 80 x 60 cm
2022, olej na plátne, 55 x 44 cm
2022, oil on canvas, 55 x 44 cm
1965, epoxid, kombinovaná technika, 215 x 107 cm
1965, epoxy, combined technique, 215 x 107 cm
1968, epoxid, kombinovaná technika, sololit, 122 x 80 cm
1968, epoxy, combined technique, hardboard, 122 x 80 cm
1967, kombinovaná technika, 200 x 100 cm
1967, combined technique, 200 x 100 cm